Høring om forberedelsesdag til eksamen

ME-foreldrene har i dag, 16. september 2024, levert høringssvar til Utdanningsdirektoratet v/divisjon for læring og vurdering – om forslaget om å fjerne forberedelsedagen før eksamen i fellesfag og studieforberedende fag. 

Du finner Høring om endring i eksamensordningen i læreplanen i fellesfag og studieforberedende her:
https://hoering.udir.no/uttalelse/v2/04a469f3-fbd7-470c-9eb0-82db4638d17c?notatId=4591

Vårt svar lyder i sin helhet:

ME-foreldrene er en pasient- og pårørendeforening for ME-rammede, dvs barn og unge med ME, Myalgisk Encefalomyelitt – og for deres pårørende. Foreningen har organisasjonsnummer 918 906 428. Den er oppført under Nasjonal kompetansetjeneste for CFS/ME, Helsenorges og NAFKAMs oversikter over relevante foreninger.

Vi har blitt informert om forslaget om å fjerne forberedelsesdelen for skriftlig eksamen i grunnskolen og videregående opplæring.

Bakgrunnen for forslaget er at en del elever bruker avskrift eller KI-genererte tekster.  Deres vurdering er  «at bruk av KI i forberedelsen til skriftlig eksamen med forberedelsesdel kan påvirke elevenes besvarelse i så stor grad at det ikke er elevens egen kompetanse som blir vurdert. Det er stor risiko for at sensuren ikke klarer å skille mellom hva som er KI- generert tekst fra forberedelsen og hva som er elevens eksamensvar fra eksamensdagen. Bruk av KI kan også ha en uheldig påvirkning på hvordan elevene bruker forberedelsesdagen».

ME-foreldrene mener at forslaget er forhastet og ikke har vurdert hvordan dette vil fungere verken for funksjonsnedsatte eller svake elever, og vi ber om at det utredes grundigere.

Vi mener at de fire kravene til kvalitet ikke blir styrket ved å fjerne forberedelsesdelen.  Vi ser utfordringen ved at KI brukes ukritisk og til å kopiere tekster inn i eksamensbesvarelsene, men vi mener det må vurderes andre måter å unngå dette problemet.  

Dere skriver videre: «Forberedelsesdelen gjør at elever, også elevgrupper med svakere leseferdighet, kan forberede seg på disse tekstene i forkant av eksamen. Bortfall av forberedelsesdelen vil kunne medføre mer lesing av tekster under eksamen. Siden skriftlig eksamen, med unntak av todelt, nå er digitalisert vil det imidlertid være mulig å lytte til teksten ved hjelp av tekst til tale for alle som har behov for det.

En risiko er at oppgaven knyttet til forberedelsesdelen kan bli mer krevende siden elevene må sammenligne, vurdere og analysere opp mot det ukjente som kommer på eksamensdagen.» (Våre uthevinger.) 

For ME-syke og andre funksjonsnedsatte vil dette medføre at de stiller dårligere til eksamen.  ME-syke har problemer med det kognitive og med utholdenhet, og vil vanskelig kunne gjennomføre eksamen hvis de ikke får hjelp til forberedelse.  De trenger helt klart å ha tid med lærerne for å forberede en eksamen, enten skriftlig eller muntlig. De har ofte ikke deltatt i vanlig skole på mange år, med masse «hull» som må etterfylles.  ME-syke vil også ha problemer med å lytte til teksten og huske hva som blir sagt, og deretter kunne sammenligne, vurdere og analysere oppgaven, i tillegg til å skrive besvarelsen. 

Dere skriver om håndterbarhet: «Fjerning av forberedelsesdelen til skriftlig eksamen reduserer kompleksiteten ved den praktiske gjennomføringen av skriftlig eksamen og øker håndterbarheten lokalt. Dette vil kunne føre til færre fagkollisjoner innenfor programområdene, da eksamen i ulike fag kan fordeles gjennom hele eksamensperioden uten at enkelte dager må holdes av til forberedelsesdager. Det kan også føre til at eksamen gjennomføres på færre dager for den enkelte elev. Dette vil kunne komme elever og privatister til gode».

De færreste ME-syke elever vil ha kapasitet til å ta flere eksamener fortløpende.   

Det må også nevnes at mange pårørende til ME-syke barn årlig må kjempe for å få god nok tilrettelegging i skolen og på eksamen.   Vi mener at fjerning av forbederedelsesdelen vil påføre disse elevene enda mer utfordringer med å komme gjennom skolegangen enn de har i dag.

Vi kan heller ikke se at det er drøftet eller tatt hensyn til barnas beste i dette forslaget.  De drøftingene som er foretatt, virker mer å ha tatt hensyn til sensor enn barna/elevene.  Jf den nye opplæringslova § 10-1.

Her er barnets/elevens beste tatt inn som en egen paragraf. Paragraf § 10-1 tydeliggjør at prinsippet ikke bare gjelder vedtak, men generelt for alle handlinger og avgjørelser som gjelder alle elever etter opplæringslova. Bestemmelsen i opplæringslova gjelder alle elever – også elever over 18 år. Dette er en utvidet rett i forhold til Grunnloven og barnekonvensjonen. (Våre uthevinger.)

«Ved handlinger og avgjerder som vedkjem elevar, skal kva som er best for eleven, vere eit grunnleggjande omsyn.»

ME-foreldrene støtter ikke forslaget om fjerning av forberedelsedelen ved eksamen i grunnskole og videregående opplæring.  

Ettersom det nødvendigvis vil kunne være elever med ME og andre funksjonsnedsettelser som påvirkes negativt av å miste forberedelsestiden i alle fag, mener vi at den må beholdes i samtlige. Vi må derfor krysse av for nei under alle fagene det spørres om. [Dette er en lang liste med fag inne i skjemaet for høringen.] 

Vi ber om at det foretas en ny og grundigere vurdering med utgangspunkt i barnas beste, inkludert for de som har ulike funksjonsnedsettelser.  

Vi stiller gjerne opp som brukermedvirkere. 

Svaret legges også på våre nettsider.

www.me-foreldrene.no
post@meforeldrene.no
medlem@meforeldrene.no
Facebook/MEforeldrene 
Twitter/X/@MEforeldrene 

Dette innlegget ble publisert i Høringssvar, ME og skole og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Kommenter

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *