Kategoriarkiv: Alvorlig ME

Kolbjørns seier blir stående – nå må det ryddes opp

Kolbjørn vant i Gulating lagmannsrett. Ankefristen ble utsatt til 5. mai, og i dag fikk vi vite at Nav ikke anker. Det er en enorm lettelse. For Kolbjørn og familien betyr det at en lang og belastende kamp endelig er over, og at de kan senke skuldrene i visshet om at Kolbjørn er sikret uføretrygd. Les videre

Skrevet i Alvorlig ME | Legg igjen en kommentar

Kolbjørn vant i lagmannsretten! 🎉

En lang kamp med Nav er over. Retten ga Kolbjørn (23) fullt medhold – en tydelig seier. Kolbjørn tok Nav til retten for å få innfridd sine lovfestede rettigheter til livsopphold, da Nav stadig mente at den alvorlig syke, unge … Les videre

Skrevet i Alvorlig ME, ME og juss, Rettigheter | Merket med | 1 kommentar

Når systemet gjør barna sykere

Systemet står billedlig talt og sparker barna våre mens de ligger nede – og peker på foreldrene. Elever, venner og skole erstattes av isolasjon og hjemmearrest, ofte med total funksjonssvikt. Dette er ikke enkeltstående historier – og det skjer nå, … Les videre

Skrevet i Alvorlig ME, Barn og unge med ME, Om feilbehandling, Om hjelpesystemene | Merket med , , | Legg igjen en kommentar

ME-foreldrene støtter ankesak

En 22 år gammel mann som har vært ME-syk i mange år og er nå 100 % ufør. Han har nå måttet anke utmålingen som forsikringsselskapet hans vil legge til grunn. ME-foreldrene ser at saken er viktig og kan få … Les videre

Skrevet i Alvorlig ME, Innsamling | Merket med , , , , | Legg igjen en kommentar

Spleis – en falitterklæring og et stort håp! 

I mangel på hjelp, har flere ME-syke det siste året opprettet Spleis, og noen tar opp lån. Dette er jo en falitterklæring for velferdsstaten, og for hver kommune som overlater alvorlig syke mennesker til seg selv. Dette er ikke verdig behandling i et rikt land som Norge. Les videre

Skrevet i Alvorlig ME, Om feilbehandling, Om hjelpesystemene | Merket med , | Legg igjen en kommentar

Opprop for heldigitalt skoletilbud til langtidssyke unge med ME

Under Fafos arrangement Samarbeid for bedre løsninger for ME-syke (video) på Arendalsuka i år, foreslo ME-foreldrene at det opprettes et heldigitalt skoletilbud for elever med ME som i kortere eller lengre tid ikke er i stand til å møte fysisk … Les videre

Skrevet i Alvorlig ME, Barn og unge med ME, Brev til offentlige instanser, ME, ME og skole | Legg igjen en kommentar

Nå må du be om hjelp!

”Huff, nå ser han veldig syk ut, synes jeg. Du ser det kanskje ikke, du som ser ham hver dag, men nå må dere be om hjelp!” Venner, familie og bekjente bryr seg jo, og de vil så gjerne at … Les videre

Skrevet i Alvorlig ME, Barn og unge med ME, ME, Personlig fra pårørende | Legg igjen en kommentar

Leger som lytter, helsepersonell som ser – hvor er dere?

Det var jo bedre nå. Med vår og varmt. Litt bedre er så uendelig mye bedre enn det mørke smertehelvetet som vi så mirakuløst glemmer med en gang hun kan sitte oppe og se litt TV, eller sitte på terrassen … Les videre

Skrevet i Alvorlig ME, Barn og unge med ME, Personlig fra pårørende | Merket med , , , , , , , , , , | 2 kommentarer