ME-foreldrene har sendt brev til Helsedirektoratet om (mangelen på) opplæring om ME ved profesjonsstudiene. Vi mener at dette er viktig å ta i betraktning i forbindelse med den nye retningslinjen for «langvarig utmattelse av ukjent årsak og CFS/ME».
Brevet ble sendt som e-post til Mona Svanteson og Cesilie Aasen ved Helsedirektoratet den 15.8.2024, og lyder i sin helhet:
Vedr. arbeidet med den nye retningslinjen for langvarig utmattelse og CFS/ME – om kvalitet på undervisning ved helserelaterte profesjonsstudier
Hei,
håper dere har hatt en god sommer!
Arbeidet med den nye nasjonale retningslinjen er vel i god gang igjen og vi i ME-foreldrene har et innspill vedr. kompetansen til helsepersonell, som vi håper tas med inn i planene.
ME-foreldrene har forsøkt å kartlegge hva som inngår av undervisning vedr. kronisk utmattelsessyndrom/myalgisk encefalopati (CFS/ME) i profesjonsstudiene medisin, psykologi, ergoterapi og sykepleie
Vår forespørsel, med følgende ordlyd;
«Brukerforeningen ME-foreldrene jobber med å kartlegge hva som inngår i grunnutdanningen i ulike profesjoner, vedr. CFS/ME. Vi ønsker en oversikt over læringsutbytte, kunnskap og ferdigheter som inngår i pensum vedr. sykdommen CFS/ME.»
– ble sendt til de som er ansvarlige for læringsmål og læringsutbytte innen studiene medisin, psykologi, ergoterapi og sykepleie. Vi har, etter diverse purringer, fått svar fra alle, bortsett fra sykepleie, som ikke har respondert i det hele tatt.
Konklusjonen vår, basert på mottatte svar, er at undervisning om sykdommen ME er skremmende fraværende. Hverken under medisinstudiet eller på psykologistudiet gis studentene muligheten til å få konkret, oppdatert kunnskap om denne sykdommen. De hører i ulike forbindelser litt om «kronisk utmattelse» og da helst koblet til psykologi. Ergoterapi har en viss grad av konkret undervisning rettet mot ME, men også der gås det lite i dybden, og det skilles ikke godt på ME og kronisk utmattelse.
Studenter i de profesjonene som skal ivareta ME-syke, gis i det hele tatt svært få muligheter til å fordype seg i denne alvorlige og kompliserte sykdommen. Svarene vi har fått ved muntlig forespørsel til ferske studenter viser at de har bitt seg mest merke i at det er steile fronter og mye uenighet når det gjelder ME. Om de lærer noe mer utover dette, ser ut til å være prisgitt hvor de studerer og kunnskapen hos den enkelte foreleser. Et minimum av obligatorisk undervisning om ME ser ut til å være fraværende. Den alvorlige mangelen på undervisning om ME kontra ulike kroniske utmattelsestilstander, går ut over både ME-pasienter og pasienter som har lignende tilstander, men som kan ha behov for helt annen behandling enn hva ME-pasientene med PEM behøver.
ME-foreldrene mener det er helt nødvendig at den nye nasjonale retningslinjen også har med en bolk omkring et minstekrav til undervisning om ME og kroniske utmattelsestilstander med lignende symptombilde ved profesjonsstudiene. Økte krav til opplæring under studiene, vil gi oss leger med basal kunnskap om ME og evne til å skille andre kroniske utmattelsestilstander fra ME med PEM. Disse legene vil også ha mer motivasjon til å søke mer kunnskap om emnet. Er de ikke i stand til dette, kan de heller ikke tilby riktig behandling eller råd til pasientene.
Svarene vi har mottatt fra hhv. medisin, psykologi og ergoterapi ligger vedlagt som pdf-filer.
Mvh
Lena Kjempengren-Vold
Styremedlem ME-foreldrene
.
De vedlagte filene:
1: Hva inngår av undervisning ved. Kronisk utmattelsessyndrom:myalgisk encefalopati /CFS/ME)? Medisinstudiet:
2: Hva inngår av undervisning ved. Kronisk utmattelsessyndrom:myalgisk encefalopati /CFS/ME)? Psykologistudiet:
3: Hva inngår av undervisning ved. Kronisk utmattelsessyndrom:myalgisk encefalopati /CFS/ME)? Ergoterapistudiet: