I likhet med de andre brukerorganisasjonene mener ME-foreldrene at den individuelle retten til spesialundervisning er viktig og må styrkes, ikke fjernes.
I april kom rapporten Inkluderende fellesskap for barn og unge fra et regjeringsoppnevnt ekspertutvalg ledet av professor i pedagogikk, Thomas Nordahl. Du kan lese om oppdraget deres her
Rapporten kom med forslag til nye måter å organisere undervisning i barnehage og skole. Blant annet foreslo utvalget å legge ned store deler av det statlige spesialpedagogiske støttesystemet, Statped. PPT ble foreslått erstattet av lokale veiledningssentre.
Mest oppmerksomhet har rapporten fått fordi utvalget foreslår å endre dagens lovverk ved å fjerne retten til spesialundervisning etter sakkyndig vurdering.
Rapporten ble lagt ut til høring, og høringen ble lukket 15. august. Det kom inn 340 svar på høringen.
Utdanning har gått gjennom høringssvarene, og konkluderer slik: «Ikke fjern den individuelle retten til spesialundervisning.» Les mer på Utdannings nettsider
ME-foreldrenes høringssvar ligger på Utdanningsdirektoratets nettside. Øvrige høringssvar kan du finne her